<
Tajemnicze Sudety Środkowe
Drewniana dzwonnica w Jugowicach

Jugowice leżą na granicy Gór Sowich i Gór Wałbrzyskich, zabudowania wsi ciągną się wzdłuż Bystrzycy.
Wieś powstała prawdopodobnie w XIII w., a pierwsza o niej wzmianka pochodzi z 1300 r. Jugowice rozwijały się powoli, aż do XVIII w., kiedy podstawą bytu mieszkańców stało się tkactwo chałupnicze. Wraz z jego upadkiem w XIX w. nowym źródłem dochodów, stał się dynamiczny rozwój turystyki – powstały gospody oraz miejsca noclegowe służące letnikom.

Wieś mogła rozwijać się turystycznie dzięki położeniu w sąsiedztwie zamku Grodno, na trasie ze Świdnicy do uzdrowiska Jedlina-Zdrój. Dodatkowo rozwój turystyki spotęgowany został doprowadzeniem w 1904 r. linii kolejowej do Jedliny-Zdr., a w 1914 r. do Walimia. Była to tzw. Kolejka Walimska i cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony turystów. M. Orłowicz w swoich wspomnieniach nazwał ją „tramwajem elektrycznym”. Podczas II wojny światowej istniał tu obóz pracy, stanowiący filię obozu koncentracyjnego Gross-Rosen, którego więźniowie zatrudnieni byli przy tworzeniu kompleksu Riese.

 

front dzwonnicy w Jugowicach

We wsi, przy cmentarzu znajduje się drewniana dzwonnica z 1828 roku.Aby ją zobaczyć należy kierować się za znakami prowadzącymi do kompleksu podziemnego „Włodarz”. Za wiaduktem kolejowym, po minięciu basenu kąpielowego, trzeba skręcić w prawo, a wąska asfaltowa droga pnąca się do góry doprowadzi nas na cmentarz.Dzwonnica była remontowana w 1893 roku. Charakteryzuje się słupową konstrukcją nakrytą namiotowym dachem. Obudowana jest ceglanym obejściem. Od strony cmentarza dzwonnica ma otwartą wnękę, w której znajduje się ołtarz. W 2002 roku nieznani sprawcy ukradli oryginalny dzwon z czasów powstania obiektu. Będąc w Jugowicach warto również zwrócić uwagę na dwór z drugiej połowy XIX w. (przy ul. Głównej 4), w którym obecnie trwa przedsięwzięcie budowy 4-gwiazdkowego obiektu pod nazwą „Pałac Jugowice”. We wsi uwagę przyciąga też budynek stacji kolejowej pochodzący z pocz. XX w. oraz dwa stalowe mosty kolejowe o konstrukcji belkowej, wsparte na kamiennych filarach, pochodzące z 1904 roku. Od kilku lat „Sowiogórskie Bractwo Kolejowe” organizuje tu Mistrzostwa Polski w drezynowaniu.